همان طور که می دانید مراقبت های بعد از عمل بینی تاثیر بالایی در نتیجه نهایی جراحی و رضایت بیمار دارد ، یکی از مهمترین مراقبت هایی که باید تا ماه ها پس از رینوپلاستی به آن توجه کنید محدودیت ها و روش های جایگزین استفاده از عینک بعد از عمل بینی ، برای دید مناسب است. در واقع اکثر جراحان بینی اعتقاد دارند تا مدت ها بعد از عمل به دلیل ضعف ساختار استخوان ها و غضروف ها نباید از عینک استفاده کرد و در مقابل انواع راه کار های موثر در بینایی را معرفی می کنند.

چرا استفاده از عینک بعد از عمل بینی توصیه نمی شود ؟
استفاده از عینک بعد از عمل بینی به چند دلیل توصیه نمیشود :
1. افزایش التهاب
پس از جراحی بینی ، ساختارهای بینی در حال بهبود و ترمیم هستند. استفاده از عینک میتواند فشار مستقیم بر روی استخوانها و غضروفهای بینی ایجاد کند ، که ممکن است سبب افزایش تورم التهاب و حتی خونریزی شود.
2. تغییر ظاهر بینی
فشار ناشی از عینک به ویژه در مواردی که وزن فریم قابل توجه باشد ، می تواند سبب ایجاد فرورفتگی یا ایجاد قوز و بر آمدگی و به طور کلی تغییر ظاهر بینی شود.
3. افزایش درد
بعد از رینوپلاستی ، حالتی از تورم و حساسیت در بینی وجود دارد بنابراین قرار دادن عینک بر روی بینی متورم ، میتواند باعث ناراحتی و حتی درد بیشتر شود و روند بهبود را تحت تأثیر قرار دهد.
برای جلوگیری از این مشکلات ، معمولاً توصیه میشوند که به مدت چند هفته بعد از جراحی ، از عینک استفاده نکنند. در صورتی که استفاده از عینک ضروری باشد ، ممکن است پزشک توصیه کند که از روشهایی مانند استفاده از عینک سبک یا اتصال عینک به پیشانی برای کاهش فشار بر روی بینی استفاده شود.
چه مدت بعد از عمل بینی ، می توانم از عینک استفاده کنم ؟
پس انجام جراحی بینی تا مدتی حدود چند روز بنا به تشخیص پزشک نیاز به آتل یا به عبارتی گچ روی بینی دارید در نتیجه می توانید در این مدت از عینک استفاده کنید اما پس از اینکه آتل از روی بینی برداشته شود به مدت 4 الی 8 هفته نمی تواند برای بینایی ، عینک را مستقیم روی بینی قرار داد و پس از آن نیز با تائید جراح بینی در صورت داشتن استحکام کافی بافت استخوانی و غضروفی بینی می توان از عینک بعد از عمل بینی استفاده کرد.با این حال برای کاهش ایجاد فشار می توانید از بالشتک های نرم و سیلیکونی برای عینک و به منظور پخش یکنواخت فشار در تمام سطح بینی استفاده کنید و در ارتباط با مدت زمان لازم برای عدم استفاده از عینک با بهترین جراح بینی شیراز در ارتباط باشید.

چه نوع عینکی پس از عمل بینی مناسب است ؟
دکتر ادیب ملائی ، توصیه می کند که هر گونه عینک طبی و آفتابی را در هفته های اول پس از عمل استفاده نکنید اما در صورتی که نیاز جدی به استفاده از آن داشتید باید عینک هایی با وزن سبک و فرم های نازک را انتخاب کنید و آن را در مدت کوتاهی بر اساس نیاز خود به کار ببرید.
آیا امکان استفاده از عینک آفتابی بعد از رینوپلاستی وجود ندارد ؟
پس از جراحی رینوپلاست ی، استفاده از عینک آفتابی نیز مانند هر نوع عینک دیگر برای مدتی ممنوع است، زیرا قرار دادن وزن عینک بر روی پل بینی میتواند به نتایج جراحی آسیب برساند و باعث تغییر شکل یا جابجایی ساختارهای جراحی شده شود. به طور معمول ، پزشکان توصیه میکنند که بیماران به مدت چند هفته تا چند ماه از قرار دادن هرگونه فشار بر روی بینی خودداری کنند. در این مدت ، اگر نیاز به استفاده از عینک آفتابی دارید، میتوانید از تکنیکهای جایگزینی مانند چسباندن عینک به پیشانی با نوار چسب یا استفاده از عینکهای سبک و بدون فریم استفاده کنید تا از تماس مستقیم با بینی جلوگیری شود. همیشه بهتر است توصیههای پزشک خود را دنبال کنید تا از هرگونه عارضه جلوگیری کنید.
راه کار های جایگزین در استفاده از عینک بعد از عمل بینی
در مواردی که بینایی ضعیف باشد و نیاز جدی به استفاده از عینک وجود داشته باشد می توان از روش های زیر نیز استفاده کرد :
استفاده از لنز های طبی که به صورت تماسی در داخل چشم قرار می گیرند ، یکی از روش ها بسیار آسان و پر کاربرد در هفته های اول است. علاوه بر آن می توانید عینک خود را از طریق چسب کوچک از بخش وسط فریم به پیشانی بچسباند به این ترتیب عینک حالت معلق پیدا می کند و روی استخوان بینی تثبیت نمی شود بنابراین به شکل واضح فشاری وجود نخواهد داشت در برخی موارد نیز متخصصین توصیه می کنند پیش از رینوپلاستی برای بهبود وضعیت بینایی به لیزیک چشم یا سایر تکنیک های مورد تائید چشم پزشک رو بیاورید به این ترتیب پس از عمل بینی ، مشکلی نخواهید داشت.







